دکتر پیمان کیهان ور اعلام کرد:
نتایج نهایی حائزین شرایط دریافت مدالهای اولین المپیاد ملی تفکر و کارآفرینی دانش آموزی «تکاد» به سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان ابلاغ گردید.
او در این باره افزود :
این المپیاد با نوآوری ها و خط شکنی هایی که برای اولین بار در سطح آموزش و پرورش کشور انجام داد توانست فضای نوآوری باز را، حتی بیش از حد انتظار گسترش دهد و البته شرایط دوران کرونا – علیرغم تمامی مشکلاتی که به بار آورد- در رسوخ این نوآوری در نظام آموزش و پرورش به ویژه آن هم در بالاترین سطح آزمون ها یعنی المپیادهای ملی بسیار موثر بود!!
انجام آزمون به صورت Open Book در مرحله دوم و سپس Open Book & Web و با امکان مشاوره در مرحله نهایی -برای اولین بار در سطح نظام آموزشی- به عنوان یک پارادایم شیفت می تواند به ویژه در آزمون هایی که مثل المپیاد تفکر و کارآفرینی مبتنی بر مهارت های نرم و سخت فردی و اجتماعی می باشد مطرح گردد وجا دارد در همین جا از زحمات سرکار خانم دکتر یاوری و جناب آقای دکتر نقشینه و آقایان میرنظری و حسینی و ناصرزاده و سرکار خانم حق گو و پشنیبانی های مؤثر همکاران سابق سازمان، سرکار خانم دکتر مهاجرانی و جناب آقای دکتر سالاریان نهایت تشکر را داشت.
وی افزود:
همکاری دوشادوش بخش خصوصی معتبر حرفهای در فرایند توسعه کسب و کارهای نوپا از مرحله بنیانگذاری، تهیه و تدوین آییننامه مربوطه و همچنین هماهنگی جهت پاسخ دهی احسن به اعتراضات وارده از دیگر نوآوریهای منحصر به فرد این المپیاد بود و هم اینجا لازم است از شتابدهنده استارتاپی « آرتان ۱۱۰۰ » که یک شتاب دهنده دانش بنیان و دارای مجوز از مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است تشکر ویژه به عمل آورد.
همچنین ارزیابی مهارت های دانش آموزان در حیطه مالکیت معنوی از قبیل ثبت اختراع و برندینگ در کنار ارزیابی توانایی تفکر واگرا و جانبی و سیستمیک دانشآموزان وجه تمایز این المپیاد بوده وامید است دورههای آتی این فرآیند عمیق تر گشته و به صورت منطقهای شروع شود
وی افزود متاسفانه در این دوره به دلیل شرایط اپیدمی نتوانستیم برای اولین بار منتخبین تیمی المپیاد را نیز معرفی کنیم و البته امید می رود بتوانیم با توسعه گری نوآوری حتی در صورت ادامه این شرایط برای دور دوم منتخبین تیمی نیز داشته باشیم
وی در انتها با اعلام شگفت انگیز بودن رزومه های ارسالی دانش آموزان این المپیاد افزود: برخی از دانش آموزان رزومه های بسیار جالبی داشتند و تواناییهای فردی و اجتماعی خوبی را نشان دادند و حتی برخی از آنان در همین دوره از المپیاد در اقدامی خودجوش به تیم سازی پرداختند.
توانمندی بعضی از دانش آموزان در حد افراد حرفه ای توسعه دهنده نرم افزار بود و این باعث شگفتی کمیته علمی المپیاد گردید. البته جای این نکته وجود دارد که این المپیاد به صورت سیستمیک مجموعه ای از توانمندیهای دانش آموزان را مورد بررسی قرار میدهد و در احراز مدال علاوه بر رزومه، نمرات مراحل اول و دوم و همچنین نوآوری و خلاقیت در توسعه کسب و کار و بوم مدل مربوطه و تبلیغات و برندینگ در کنار مهارت های مربوط به مالکیت معنوی – همه در کنار یکدیگر- تجمیع شده و منجر به امتیاز نهایی می گردید و به همین خاطر گاهی افرادی با رزومه بسیار قوی داشتیم که مثلاً به جای طلا، برنزی شدند.
البته باید توجه داشت که نوع مدال هرگز نمی تواند بیانگر شایستگی افراد باشد و چه بسا افرادی که مدال برنز دریافت کرده اند در حیطه خاصی بتوانند به شکوفایی والاتری نسبت به افراد دارنده مدال طلا برسند و البته این مورد حتی در مورد تمامی برگزیدگان ۱۰۰ نفر و اغلب شرکتکنندگان این آزمون نیز می تواند صدق کند.
وی در انتها افزود:
ما در این المپیاد فکر می کنیم برونداد به تبع آزمون حاصل میآید و به عبارت بهتر خود این المپیاد فرصت بسیار مهمی برای محک زدن توانمندی های فردی و حتی خودشناسی افراد بوده و می تواند نقطه عطفی در زندگی آینده شرکت کنندگان به شمار برود و جالب اینکه برخی از خانواده ها نیز در این رابطه اظهار کرده اند که حتی در خود والدین نیز توانسته است تاثیرگذاری فراوانی داشته باشد که این امر کاملا قابل انتظار بود.